سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

هیپوکسی مغزی: انواع و علل

هیپوکسی مغزی وقتی اتفاق می افتد که مغز اکسیژن کافی دریافت نمی کند. کمبود اکسیژن برای این عضو حیاتی بسیار خطرناک است. در مقاله امروز به شما خواهیم گفت که بیشترین علل چیست.

هیپوکسی مغزی هنگامی رخ می دهد که کمتر از میزان طبیعی اکسیژن به مغز جریان داشته باشد . یک جریان طبیعی اکسیژن به مغز قادر است عملکرد صحیح داشته باشد ، طبق نیاز بدن .

شما باید درک کنید که مغز ارگانی است که عملکرد آنها نباید متوقف شود. قسمت های مختلف مغز در زمان های مختلف فعال می شوند اما بقیه اجزای بدن انسان به عملکرد صحیح آنها بستگی دارد.

به دلیل عملکرد مداوم ، مغز مقدار زیادی اکسیژن مصرف می کند. بعلاوه ، اکسیژن از طریق شریان هایی که خون را از گردن به بالا توزیع می کنند ، وارد می شود. بنابراین ، اگر خون کاهش یابد ، اکسیژن نیز خواهد شد.

کمبود اکسیژن بر مغز تأثیر می گذارد. سلولهایی که آن را تشکیل می دهند وقتی 5 دقیقه بدون اکسیژن می روند ، روند مرگ خود را آغاز می کنند . این به انفارکتوس مغزی معروف است و ارتباطی را که ممکن است یک قسمت از هیپوکسی مغزی داشته باشد نشان می دهد.

علل هیپوکسی مغزی

دلایل هیپوکسی مغزی متفاوت است. بعضی اوقات ، صرفاً ناشی از کاهش اکسیژن موجود در ناحیه جمجمه است. و در موارد دیگر ، علاوه بر اکسیژن ، جریان خون نیز کاهش می یابد ، با این همه دلالت دارد.

برخی از دلایل:

  • ارتفاعات بالاتر از سطح دریا منجر به کاهش اکسیژن موجود در مغز برای عملکرد می شوند. این بیماری ارتفاعی است که با تمرین ورزش هایی مانند کوهنوردی و کوهنوردی همراه است .
  • مونوکسید کربن نماینده اصلی مسمومیت با گاز است. در صورت بروز ، اکسیژن جای خود را در خون از دست می دهد و مونوکسید کربن جایگزین آن می شود . به این ترتیب ، سلولهای بدن در سراسر بدن عنصری دریافت می کنند که نمی توانند از آن برای سوخت و ساز بدن استفاده کنند.
  • بعنوان مثال برخی آسیب شناسی ها ، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ، به مرکز تنفس مغز حمله می کنند و عضلات تنفسی را فلج می کنند. وقتی مکانیسم تنفسی از بین برود ، اکسیژن کمتری وارد می شود و مکانیسم خفگی مانند ایجاد می کند.
  • خفگی ، چه به عمد ، با انگیزه های جنایی ، و چه به طور تصادفی ، هر دو باعث هیپوکسی مغزی می شوند. سفت شدن گردن ، غرق شدن با مایعات و استنشاق دود ناشی از آتش برخی از اشکال مختلف خفگی است.
  • فشار خون شریانی هنگامی اتفاق می افتد که فشار خون خیلی پایین بیاید و برای آبیاری تمام بافت های بدن بخصوص آنهایی که از قلب دور هستند کافی نیست . مغز یکی از مناطقی است که تحت تأثیر این امر قرار دارد.
  • هرگونه بیماری قلبی که ظرفیت و سرعت پمپاژ طبیعی شما را محدود می کند می تواند منجر به هیپوکسی مغزی شود. ممکن است یک اتفاق حاد مانند انفارکتوس میوکارد یا وضعیت مزمن مانند آریتمی باشد.
  • سکته های مغزی در مناطق خاصی یا به دلیل گرفتگی شریان مغزی با لخته ، یا هیپوکسی مغزی ایجاد می کند ، یا به دلیل داشتن قسمتی از عروق در مغز می شکند و باعث خونریزی می شود.
تصویر یک مغز.
هم سکته مغزی و هم حمله قلبی می توانند باعث هیپوکسی مغزی شوند.

انواع ارائه

می توان هیپوکسی مغزی را بسته به منطقه آسیب دیده مغز طبقه بندی کرد. برخی از قسمت های هیپوکسیک فقط به سلول های یک نقطه خاص در مغز آسیب می رسانند ، در حالی که مواقعی وجود دارد که جریان عمومی متوقف می شود.

بنابراین ، این انواع هیپوکسی مغزی هستند:

  • کانونی در این حالت ، هیپوکسی مغزی دقیق است. مثال کلاسیک سکته مغزی است که منشأ لخته ای است که شریان مغزی را می بندد.
  • پخش این کاهش جریان اکسیژن مغزی است که به طور یکنواخت در سراسر مغز اتفاق می افتد ، بدون اینکه خیلی جدی شود. عملکرد سلولهای مغزی کاهش می یابد ، اما انفارکتوس بندرت اتفاق می افتد.
  • جهانی در این حالت ، کاهش بر کل مغز تأثیر می گذارد. کمبود اکسیژن به قدری قابل توجه است که سلول ها می میرند . علائم بعدی مطابق با منطقه آسیب دیده مغز است.
  • عظیم این بیان حداکثر هیپوکسی مغزی است که در آن قسمتهای زیادی از انفارکتوس مغز در همان زمان قرار دارد و باعث بهبودی بعدی و زندگی در معرض خطر می شود.
مغز روشن است.

علائم هیپوکسی مغزی

حتی اگر علائم هیپوکسی مغزی بستگی به این دارد که فقدان اکسیژن تا چه مدت ادامه داشته باشد ، برخی از علائم آن کاملاً مشخص است . همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ، ممکن است هیپوکسی چند ثانیه دنباله باقی نماند ، اما اگر به مدت پنج دقیقه ادامه یابد ، مطمئناً سکته مغزی رخ خواهد داد.

ممکن است کمبود توجه ، برخی از دست دادن حافظه ، احساس خنده دار در اندام های بدن و مشکل گفتار بعد از هیپوکسی مغزی لحظه به لحظه وجود داشته باشد. همچنین ممکن است حرکت محدود ، مشابه فلج وجود داشته باشد.

اگر فقدان جریان اکسیژن بیشتر طول بکشد ، تشنج های بعدی رخ می دهد ، با از بین رفتن هوشیاری غش می شود و فرد حتی می تواند به کما برود. در این مرحله ، مراقبت فوری ضروری است زیرا فرد به اقدامات فوری زندگی از طرف تیم پزشکی نیاز دارد.

اگر هیپوکسی مغزی از پنج دقیقه بیشتر شود ، حمله قلبی رخ می دهد. حمله قلبی کوچک با توانبخشی می تواند به بهبودی بعدی منجر شود ، اما یک حمله قلبی گسترده می تواند باعث مرگ کل مغز شود.

بنابراین ، در صورت بروز هرگونه علائم عصبی ، باید با پزشک مشورت کنید . به همین ترتیب ، اگر شخصی دچار بی حسی عصبی شود و بلافاصله واکنش نشان ندهد یا دچار تشنج شود ، قدم درست تماس با یک سرویس اورژانس است که می تواند به سرعت به آنها کمک کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی